Brev fra Sverige

Reisebrev, Siste nytt
Mediehuset

Hei alle godtfolk! Som dere sikkert vet har vi her på Rena muligheten til å ta et semester utenlands. Musikkproduksjons studentene må ut vårsemesteret andre året, mens music management velger dette selv. Vi liker gjerne å tro at vi er flinke studenter, men vi kan være litt treige, og har desverre ikke fått så mange reisebrev enda som en skulle håpet. Vi har likevel mottatt et reisebrev fra en student, Thomas Sæløen, som er i Sverige. For deres interesse, her kommer det:

«Tjena!

Bolig:

Til forskjell fra tidligere år, var det i år kun 3 stykker som valgte å reise til Falun. Som følge av dette valgte vi tre: Meg selv, Lise Lydersen og Ole Jonny Eide Skogasel, å se etter et sted å bo sammen. Som en typisk student seg hør og bør, endte vi opp med å komme sent i gang med å søke etter ledige leiligheter. Man må først registrere seg på kopparstaden.se før man kan ‘melde sin interesse’ til ledige leiligheter/hybler, deretter er det bare å søke og håpe på det beste. Jeg prøve og å sende melding til et par utleiere på privatmarkedet via blocket.se, men fikk ikke en eneste mail tilbake fra noen av dem. Etter en del venting fant jeg ut at det beste var å sende mail direkte til Kopparstaden, (student@kopparstaden.se) for å se om ikke de kunne hjelpe oss. Et par dager etterpå fikk vi tilbud om en leilighet på hele 98,5kvadrat, noe som egentlig er for mye i forhold til behovet vårt. Men når prisen per person blir 2589SEK, som faktisk er billigere enn mindre leiligheter/hybler på eks. Britsen var det vanskelig å takke nei til det tilbudet. Leiligheten lå ganske nærme Mediehuset, noe som var veldig behagelig. Valgte man å bosette seg i Bojsenburg-området måtte man belage seg på å spasere i minst 30-40 minutter hver vei for å komme seg til skolen, noe som fort kan bli litt i det lengste laget om man ikke har sykkel eller tar buss. Husk og å sjekke når leiligheten er innflyttingsklar: vi måtte bo 2 uker på Falu Fangelse vandrehjem før vi kunne flytte inn.

Relevans på emner / fagområder:

En av de absolutt største forskjellene på Falun og Rena er det at utdanningen her er en mye ‘renere’ musikk/tekniker/produsent utdanning enn hva som er tilbudet på Rena.K1 kontrollrom

Dette har vi gjort så langt:

Innspilling i studio

Klassen ble delt opp i 12 grupper, og vi fikk alle ‘tildelt’ musikere fra Musikkkonservatoriet i Falun. Oppgaven gikk ut på å koordinere, planlegge og gjennomføre en ‘multi-mic’ innspilling og var veldig lærerikt. Å skulle bli enige om mikrofonvalg, plassering ol. med begrunnelse i teori og avhengig av hvilke instrumenter man hadde å jobbe med var en utfordring i seg selv.

Miksing på digitale miksebord

I hovedsak gikk dette ut på å bli kjent med digitalmiksebordet Yamaha DM2000. Naturlig nok jobbet man med innspillingen man gjorde under ‘innspilling i studio’ biten, og alle måtte gjøre en separat miks samt skrive et refleksjonsnotat rundt hva man gjorde, hvorfor man gjorde det osv.

Musikkinspillingsanalyse

Her var oppgaven å analysere to ulike musikkinnspillinger: en fra den analoge perioden (Edison frem til slutten av 70-tallet), og en fra den digitale perioden. Poenget er som oppgaveteksten sier “att förstå musikinspelningens skiftande villkor under olika epoker”. Veldig teoretisk og ‘tørt’, men allikevel veldig interessant. Krever at man klarer å bruke fotnoter, henviser til eksterne referanser etc.

Livelyd

Eget Prosjekt 2lærer man om PA-systemer, hvordan mikse livelyd, hvordan man ‘tuner’ et PA-system, rutiner og tips rundt rigging til konserter, monitorer, opptak av konserter, soundcheck osv. Til slutt får man sammen med gruppen sin ansvaret for å kjøre lyden på Arenaen en kveld. Man blir fort veldig klar over hvor vanskelig det kan være å få til bra lyd live. Om man er gira på å jobbe med livelyd i fremtiden er dette en perfekt introduksjon som for min del har gitt mersmak.

Eget prosjekt / Miksing på analoge miksebord

Mer eller mindre det samme som “innspilling i studio”. Forskjellen er at man står helt fritt til å spille inn hvem/hva man vil. Det eneste kravet er at man må få en annen student til å spille på prosjektet sitt. Dette er en gyllen mulighet til å lære masse om hele prosessen rundt det å gjøre opptak i et studio. Ikke bare er du nødt til å ha 100% kontroll på signalflyten fra studio og inn til miksebordet, men alt av mikrofonvalg, preamp-valg, EQ osv. må begrunnes. Dette tvinger en til å måtte planlegge innspillingen i mye større grad enn hva man blir vant til å Rena og i hjemmestudio generelt. Ekstremt lærerikt og moro!SSL AWS 900 i K1

Mediehuset har et stort studio, 4 ulike kontrollrom med forskjellig type miksebord og 8 “ljudmys” som er mindre rom med en Mac Pro + midikeyboard i hver. På toppen av dette har man mulighet til å booke ulike sett med mikrofoner og lignende utstyr fra Teknikutlåningen. Alt i alt er det veldig gjennomført og oppleves som at det drives at proffesjonelle personer som har 100% styring på hva de holder på med

Hvordan finne informasjon etc?

Hele prosessen med utenlandsopphold kan fort oppleves som kaotisk og uoversiktelig. Selv om internasjonal koordinator har gjort en bra jobb med informasjon og lignende vil man alltid ha spørsmål som ikke er besvart enda. SEND MAIL eller ring og be om å få prate med noen som har oversikt. Dette gjelder både i Norge men og i Sverige/det landet man reiser til. Man er _helt_ nødt til å være frempå og tørre å spørre. Etterhvert som man kommer videre i prosessen kan det være en stor fordel å samle all relevant informasjon i et word-dokument, en fysisk mappe eller tilsvarende. Der kan man ha alt av viktige telefonnummer, e-post adresser, frister og alt mulig som vil være relevant for nettopp ditt opphold.

Mottagelse

I løpet av de første to ukene hang vi aller mest med resten av de internasjonale studentene, noe som fungerte helt fint. Etter at klassen ble delt opp i mindre grupper ble det lettere å bli kjent med enkeltindivider, og per i dag føler jeg meg som en integrert del av klassen! Her og gjelder det å være frempå! Spør du ikke, får du ikke etc! Alle, svenskene inkludert, syns det er vanskelig å måtte forholde seg til nye personer i gruppeprosjekter osv.

Kulturforskjeller

Mange vil nok påstå at det ikke er en eneste kulturforskjell mellom Sverige og Norge, og selv om dette kanskje stemmer på en måte, er det noen forskjeller som det kan være greit å være klar over.

I Sverige har man det som kalles for “fika”. Kort fortalt er det et uttrykk som beskriver det å gå på kafé, kjøpe seg et lite kakestykke og en kopp kaffe og bare sitte å prate sammen.

Systembolaget = Vinmonopolet (stenger 18 på hverdager og 15 i helgene). Utvalget er utrolig bra i forhold til Norge. En stor forskjell er at man kan kjøpe ‘folköl’ (3,5%) på butikken – alle dager (mandag-søndag) – fra åpningstid til stengetid (0700-2300). Lettøl er øl med 2,5% alkohol, altså mindre enn folkølet, og kan kjøpes på samme betingelser.

-Alt av brød er ferdigoppkuttet og har tilsatt søtning (i større eller mindre grad).

-Utvalget av laktosefri melk og tilsvarende er vesentlig bedre enn i Norge.

Ski vmPå generell basis har jeg intrykk av at det er en slags “snilling-kultur” i Sverige. Jeg ser mange svensker som vinker til biler som stopper for dem på fotgjengerfeltene. Veldig mange av de som jobber i serviceyrker (offentlig transport, butikker, frisører etc.) er trivelige og pratsomme med deg som kunde, og man får intrykk av at de bryr seg litt mer enn hva man er vant til i Norge. Dette gjelder jo selvfølgelig ikke for alle, og det er ikke vanskelig å skjønne når et smil er ‘fake’.»

 

Håper dere fant det opplysningsfylt og interessant!

 

 


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *