Tidligere studenter: Intervju med Astrid Fuglevaag

by:Larm, Tidligere studenter
Astrid Fuglevaag.  Foto: Sandra Skrødal

Astrid Fuglevaag. Foto: Sandra Skrødal

Skrevet av: Aina Haugen Aae

Under by:Larm festivalen i Oslo 1.-3. mars fikk vi i Rena Music muligheten til å slå av en prat med tidligere Rena-student Astrid Fuglevaag om livet etter studiene. Astrid er 25 år fra Oslo og studerte Music Business Management på Rena i 2011-2014.

Hvordan fikk du jobben i by:Larm?

Jeg har jobbet i by:Larm siden 2013. Det startet med at jeg var i praksis via Høgskolen, i et bookingbyrå kalt Up Front Artist (UFA). Der var jeg praktikanten til han som hadde min nåværende jobb i by:Larm. Jeg har gjort forskjellige ting på by:Larm siden da. Nå har jeg ansvar for internasjonalt program, som inkluderer alle gjestene vi inviterer for å komme og oppleve Oslo, nordisk musikk, by:Larm og annet vi har å by på. Jeg gjør i tillegg mye forefallende arbeid knyttet til billettsystemet og diverse andre systemer vi opererer med. Jeg har også ansvar for Nordic Music Prize presentert av The Orchard, som er en musikkpris der Nordens beste album kåres. I år gikk prisen til Susanne Sundfør og albumet Music For People In Trouble.

Jobber du med by:Larm hele året?

by:Larm har ingen faste ansatte, men noen av oss har litt oppfølgingsansvar gjennom årets. Daglig leder Mina og jeg er ansatt i et firma som heter Bureau Storm og siden by:Larm er en ideell stiftelse, så er det et styre i toppen av by:Larm-kjeden som leier inn Bureau Storm for å sørge for gjennomføringen av by:Larm. De fleste som jobber med by:Larm jobber prosjektbasert fra tidlig høst til mars.

Jobben går for det meste ut på uendelig mengder mail, Excel ark, holde system i kaoset og invitere folk og svare på alt mulig rart folk kan finne på å spørre om. Men når by:Larm er ferdig så jobber jeg med Musikkfest og Trænafestivalen og andre festivaler utover sommeren, og så har jeg vært turnéleder og i fjor sommer jobbet jeg plutselig i SALT på Langkaia i Oslo som prosjektleder. Jeg er fast ansatt, men når folk spør hva jeg driver med så må jeg svare i forhold til hvilken tid på året det er. Nå jobber jeg med by:Larm, men spør du igjen om to måneder, så jobber jeg med Musikkfest. Man blir sinnsykt sliten, men jeg elsker det.

Fortell litt om praksisen du hadde gjennom høyskolen.

Jeg var i praksis i UFA, og om jeg ikke hadde hatt praksisen der hadde jeg aldri fått denne jobben i by:Larm. Jeg fikk jobben her fordi jeg omgikk mye av folkene som jobbet med by:Larm, og de ville da ha meg med på laget. De fra mitt kull på Rena som jobber i eller med musikk på en eller annen måte har hatt veldig stor nytte av praksisen, og det er flere som fortsatt jobber det stedet der de var i praksis. De jobber blant annet i distribusjonsselskapet Phonofile, Ticketmaster og Musikkforeleggerne.

Hva er spesielt med Rena?

Da jeg begynte på Rena så husker jeg at jeg syntes det var veldig rart å skulle bo midt ute i skogen. Hva i all verden er det som skjer inni her? Men så skjønte jeg jo fort at Rune (Johannessen, linjeleder for Music Business Management på Rena) mener oppriktig at det er en verdi av at man er ute i skogen. Man blir veldig involvert i helheten i studiet og alt det det bringer med seg, og knyttet til menneskene du studerer med og de man henger med, fordi du ikke har så mange andre muligheter. De er en veldig stor del av det kontaktnettverket som har vært med å dra meg med dit jeg er i dag, folk som jeg har gått med på Rena, som jeg kjenner derfra og som jeg har bodd med. Man får et veldig tett bånd av å bo på et så lite sted, for man er så avhengig av hverandre, både for å ha det bra og for å komme seg noe sted. Man skal faktisk studere der sammen og man kommer dit med til en eller annen grad lik innstilling om at man har lyst til å jobbe med musikk og har en lidenskap for det.

Jeg tror det er en kjempefordel at Rune fortsatt har sitt eget plateselskap og jobber med musikkbransjen parallelt sånn at han holder seg oppdatert på alt som skjer, og folk som er viktige. Rune er en fantastisk mann, og han gjør så sykt mye bra for så mange, men jeg tror at den evnen han har til å dytte folk i de retningene han ser at noen kan passe er en kjempeverdi. Førsteåret er det lett å tenke at A&R eller tour manager er de eneste jobbene man vil ha når man går ut, og man har gjerne ikke hørt om synch eller publishing eller forlagsrettigheter, men når man kommer lenger inn i det teoretiske og praktiske etterhvert så klarer Rune å trekke ut hva du interesserer deg for og tipser om ulike steder å søke praksis ut ifra det.

Hva skal til for å få jobb i musikkbransjen?

Det handler i utrolig stor grad om å vise at man kan, tørr og vil jobbe hardt. Man vet at det er rare og vanskelige arbeidskår i musikkbransjen, men for å få en jobb må man klare å vise seg frem som en person som er villig til å ta en utfordring. Det er viktig å være frempå, aldri være bakpå eller tilbakeholden, og bare kaste seg på alle muligheter som dukker opp. Det er viktig å vise ansiktet sitt, være tilstede, introdusere seg og få folk til å huske hvem man er. Så må man bare jobbe veldig hardt, så går det.

Rekker du å oppleve by:Larm mens du er på jobb?

Nei, i liten grad. Altså, arbeidsdagene varierer veldig, sånn som på torsdag var det Nordic Music Prize og det er jo veldig konkret, for da måtte jeg sørge for at alt gikk som det skulle, men i dag må jeg sørge for at de internasjonale gjestene vi har her har det fint, og har det gøy, at de har noen å henge med, at de kommer seg rundt og vet hvor de skal. Mest sannsynlig kommer jeg til å være på noen konserter i kveld men da er det som vertskap, og sørge for at gjestene kan få den beste opplevelsen av by:Larm som mulig. Jeg tror at mine venner og kjente nødvendigvis skjønner at jeg er på jobb om jeg står med en øl i hånda og snakker med masse folk, det ser jo ut som om jeg har fri, men så har jeg ikke det. Men forhåpentligvis kan jeg inkludere mine norske bransjevenner- og kolleger i det, så kan vi alle utvide nettverket vårt, målet er jo å knytte norsk og internasjonale musikkbransje sammen. Så jeg satser på at det blir noen konserter.


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *